En kamp om sykkel-hegemoniet

Det finnes mange ulike merker innen for sykkelverdenen, ikke bare når det gjelder sykler, men også gir-system, seter, hjulsett, dekk, sportsklær, hjelmer, briller, smøremidler og så videre. Det er en stadig kamp om markedsandelene, og alle vil være med. Den beste reklamen for dem er når de store rittene går på TV eller i nærheten av de sykkel-interesserte, eller på den lokale sykkelbutikken. En sykkelbutikk vil gjerne konsentrere seg om et par merker som de har forhandlet gode priser med, personlig interesse, eller bare som en naturlig utvikling, har kjøpt inn.

cycling-1961024_960_720Men når man følger de store “grand-tours” på tv vil man se alle de ulike merkene fra de forskjellige lagene som deltar. Alle har fargesprakende sykler, med dertil spennende drakter og hjelmer. Og har man en favoritt innen sykkel, vil man også gjerne ha det utstyret som helten har. Så da kan det være fint om han ikke skifter klubb alt for ofte. Syklene i seg selv fungerer på likt vis, med sine to hjul, pedaler, krank, gir og bremsesystem og så videre. Det er krav til at sykkelen må veie minst 6,8 kg når man skal delta i ritt.

De store rittene går verden rundt

For det er de store 3 ukers rittene i de tre landene som gjør at interessen blant likesinnede har økt så mye de siste årene. Med gode norske prestasjoner år etter år, har sykling virkelig blitt satt på kartet igjen. For det har vært mang en nordmann som har prøvd seg opp gjennom tidene, med mer eller mindre suksess. Noen er selv blitt ambassadører for sine unike merker, og går gode for dem. Andre er bare naturlig glad i sykkelsporten som går verden over som en farsott. Med sin 100-årige historie, har mange av rittene holdt ut i krig, snø, tragedier, avsløringer og massevelt som er tatt ut fra en naturkatastrofe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *